Utmattningssyndrom vs Utmattningssyndrom


Vissa drabbas av Utmattningssyndrom och andra av Utmattningssyndrom och det är så stor skillnad på hur hårt du drabbats av just Utmattningssyndrom
 
Denna okunskapen kunde göra mig galen ibland, särskilt när dem inom sjukvården inte ens förstår att det skiljer sig något grymt mycket på sjukdomen beroende på hur hårt man gått in i väggen. Detta var något jag lärde mig mycket av under en grupp terapi på 10 veckor för folk som drabbats av Utmattningssyndrom som jag deltog i.
Jag lärde mig inte detta för terapin var så bra utan för att jag fick höra folks historier och deras största problem i vardagen som utmattningen orsakat.
 
Vet ni vad det viktigaste jag lärde mig under denna terapin? 
 
Att folk med utmattningssyndrom skiljer sig något så enormt mycket, därför är det livsfarligt att du som drabbats hårt lyssnar på folk med lättare utmattningssyndrom.
 
Ska förklara lite närmare så ni förstår. Vi var ca 10st personer som alla var i olika perioder av rehabiliteringen och även olika typer av just Utmattningssyndrom fick jag lära mig. När jag satt och lyssnade på många av deltagarna börjar jag förstå vilken stor skillnad det är och hur mycket man verkligen måste anpassa rehabiliteringen från individ till individ.
 
  • Tex. En kvinna var i månad 3 i sin rehabilitering och berättar hur hon varit med barnen på Leos lekland sen köpt blommor sen gjort det sen gjort det sen gjort det. Jag satt där och är då i månad 14 av min rehabilitering och undrar va i helvete? Jag kan knappt sitta i denna guppen och lyssna då det det blir så mycket intryck att min hjärna slår frivolter av allt.
  • En man som varit sjuk ca 7 månader och nu börjat jobba 75% berättar att han vid hans dipper på dagen under jobbet bara går ut och tar en lång rask promenad så piggnar han till? Hans bästa tips till oss var att orkar du inte? Gör det ändå! Om jag har en dipp och gör något som gör att pulsen ökar börja mitt huvud få yrsel sen tappa kontakten med kroppen, gunga samt en panikattack och total utmattning i dagar om jag fortsätter pressa mig 
  • En annan sa att hennes bästa tips var att gå ut och springa intervaller? Jo om jag hade velat åka till akuten igen som jag redan gjort pga att jag gör för mycket så visst då kan jag väl göra det
  • En annan kvinna säger att det jobbigaste är att hon måste sova efter hon jobbat 50%.Jag hade kunnat såga av mig fingrar och tår för ha det som det jobbigaste stunden i min rehabiliteringen
 
Jag hoppas ni förstår poängen i vad jag vill få fram?
 
Jag önskar att jag vetat allt detta innan i min rehabilitering. För jag har blivit knäckt så många gånger för folk inom sjukvården säger att du ska göra si och så men det funkar inte och då tycker dem det är konstigt, säger att man är deprimerad och skriver ut anti-depressiva.
 
Jag fick hoppa av denna terapin efter 6 veckor, för den knäckte mig tillslut. Alla intryck och höra hur dem andra hade det var så otroligt jobbigt för mig, men idag vet jag bättre. Idag lyssnar jag på min egen kropp och lyder signalerna jag får (oftast). 
 
Hoppas ni tar till er detta och lyssnar på just din kropp och hjärna!
 
All kärlek!
 
Mvh Tommie
#1 - - jessica:

Har du haft så stark ångear att du knappt kan tänka och gå?

Svar: När panikattackerna kommer kan jag tyvärr blir sådan ja :/

Mvh Tommie
TommieAmanda

#2 - - jessica:

Samma här..är som benen viker sig och huvudet helt off

Svar: Tråkigt att höra, det är hemsk när ångestattackerna slår ut en sådär. Hoppas du får hjälpa med din ångest och kan gå till botten varför den kommer.
Mvh Tommie
TommieAmanda

#3 - - jessica:

Tror kroppen vill säga nått och man fortsätter pressa sig

#4 - - Anna:

Ja det finns verkligen olika grader av utmattning. Att jämföra sig med andra kan vara förödande. Jag tror att man måste lära känna sin egen kropp och lära sig att lyssna på vad den försöker säga. Jag själv ignorerade kroppens signaler så pass länge att jag tillslut inte kunde tyda dem alls.