Tips för dig med Utmattningssyndrom

 
Tips och saker jag lärt mig under mina just nu 16 månader som sjukskriven i Utmattningssyndrom, saker som hjälpt mig i min rehabilitering och som jag hoppas att detta kan hjälpa många andra.
 
 
Många av de här viktiga sakerna hade jag önskar att jag visste innan jag blev sjuk.
 
  • Stöttning
Att ha ett bra stöd genom denna sjukdomen är otroligt viktigt då rehabiliteringen kan vara väldigt lång. Har du inte detta genom en partner eller vän se till att du har det genom läkare/kurator/psykolog, får du inte det så byt omedelbart. När man är utmattad blir man otroligt känslig och det blir en stor stress att inte ha stöd eller förståelse i sin rehabilitering. Då är det viktigt att kunna prata med någon som verkligen förstår dig
  • Kunskap
Något som hjälpt mig otroligt mycket, läs på om utmattningssyndrom och vilka symptom man kan ha, ofta drabbas man av väldigt många konstiga symptom och kan lätt koppla det till andra sjukdomar vilket blir en enorm stress och onödiga tankar i huvudet. Har du koll på symptomen är det lättare att acceptera att det är en del av sjukdomen. Kolla efter bloggar, böcker, ljudböcker osv
  • Mindfulness/Meditation
Detta är något jag verkligen rekommenderar, något jag inte ägnat 1 sekund åt innan jag gick in i väggen men nu använder mig av dagligen sedan 1år tillbaka. Detta har verkligen hjälpt mig att hålla koll på mina tankar. Jag har innan detta oroat mig väldigt mycket om saker som "kan" hända och haft problem med att ha 3000 saker i huvudet samtidigt. Detta har hjälpt mig att inte oroa mig så mycket för framtiden utan vara mer i nuet . Jag vet det är svårt att njuta när du är sjuk men jag lovar dig, det finns små saker varje dag som man faktiskt kan uppskatta.
  • Motion
Här vill jag gå emot många. Visst motion är bra och något jag rekommenderar MEN många säger att motion är bra för folk som drabbats av Utmattningssyndrom, min läkare, fysio ville hela tiden att jag skulle motionera men hade jag en dålig dag gick det inte. Om så en liten promenad så snurrade hela huvudet så fort pulsen höjdes, fortsatte jag då började hela min värld att gunga något enormt och jag blev sängliggandes efter med ökade smärtor och sjukdomskänslor. Trots detta pushade dem mig att fortsätta motionera och träna, dem hade så fel. Det slutade med att jag kände mig helt värdelös för motionera är ju bra enligt dem och jag kan inte ens göra det. Men sedan har jag läst om många som har det exakt som jag har det med motion. Så tänk på denna rubriken, är du hårt in i väggen kan faktiskt träning och motion försvåra din rehabilitering. Din kropp är så känslig att den klarar inte av att komma upp i den pulsen och du kan få bakslag pga det. Så lyssna inte på vad folk säger om detta, lyssna på din kropp och vad den klarar av! Alla som blir utmattade drabbas olika hårt.
  • Vila
Den så viktiga vilan, vila så ofta som du kan, det är det din kropp behöver. Efter varje gjord syssla/aktivitet se till att vila. Det kan med tiden minskas och du kan testa 2 mindre sysslor sen vila osv. För oss utmattade kan bakslagen i början komma efter minsta lilla ansträngning så viktigt att vila och sakta testa sig fram.
  • Acceptans
Detta måste få en egen rubrik för det är något jag jobbat mycket med genom min mindfulness. Ni som följt mig i min sjukdom vet om vilken otrolig skam jag kände första månaderna. Jag har letat så mycket information om andra sjukdomar för jag vägrade inse att jag drabbats av utmattningssyndrom, något som skapat en stor stress för mig.  Men nu har jag lärt mig att mer acceptera min situation, ja behöver inte längre skämmas, ha dåligt samvete, leta orsaker varför osv. För jag har accepterat att jag är sjuk och det måste få läka ordentligt så jag kan få ett bra liv när jag blir frisk. Jag fick börja om och ge mig själv en high five när jag kunde tvätta lite, sen laga mat, städa osv. Ni förstår poängen, du är inte ditt gamla jag längre hur mycket du än vill eller inte. Du är sjuk och nu måste du kunna uppskatta så små saker som om du vore ett barn igen. Acceptera att du är sjuk och nu är det dem små stegen/sakerna som är viktiga mot ett friska liv.
  • Ärlighet
Va ärlig mot dig själv och dina närmaste, orkar du inte så orkar du inte. Att försöka pressa sig själv när det inte går kommer bara bita dig i baken och ge dig bakslag. Det är ingen skam i att säga nej eller att vara utmattad. Va ärlig och säg vad du behöver och inte behöver. Lever man i ett förhållande kan de minsta sakerna vara otroligt jobbiga för den som är utmattad. Så simpla saker som tex när ens partner frågar, Vad ska vi handla för något? Vad ska vi göra imorgon? Ja vet, det låter barnsligt men så är det, allt som gör att den som är sjuk måste tänka efter kan göra det otroligt jobbigt så va ärlig för slippa onödiga tjafs.
  • Ljudböcker/Poddar
Älskade ljudböcker och poddar, detta har räddat mig så många ggr, här har jag både lärt mig otroligt mycket samt fått tiden att gå en massa. Finns massa bra poddar om stress & Utmattning och mycket mycket mer. När man är utmattad kan det vara otroligt svårt att läsa, vad passar då inte bättre att lägga sig ner och sätta på en pod på låg volym och bara va.
  • Humöret
Anledningen att jag nämner detta är att jag har haft stora problem med just humöret och hantera min ilska och den otrolig stressen det skapar som kan trigga en panikattack alla dagar i veckan. När det var som värst för mig räckte minsta lilla motgång för att saker skulle flyga iväg eller slås sönder och min kropp gå upp till max på några sekunder för sen bli helt slut. Varje gång det hände under så lång tid fick jag sådana otroliga stress påslag pga mitt humör. Det gick till en punkt där jag var tvungen att jobba med detta och försöka hantera ilskan på ett mer balanserat sätt för slippa det enorma stress påslaget. 
 
  •  Oro
Denna oro, som den har skapat stress och onödiga ångest attacker för mig. Denna oro som skapas av en motgång eller en jobbig känsla, en jobbig tanke på framtiden som man liksom inte kan släppa taget om. Det är som den följer efter min hjärna, som den hemsöker mig. Det är inte konstigt att vi med Utmattningssyndrom lider av en väldigt stor oro då det är så mycket saker man kan oro sig för men vet ni? Istället för att oroa er dygnet runt kan ni likväl lägga er i ett skönt härligt bad eller göra något ni uppskattar, bara försök att njuta av stunden saker istället för ora er, för jag kan lova er att morgondagen kommer bli exakt likadan även om du går runt och oroar dig hela dagen.
  • Sömn
Det viktigaste för att kroppen ska kunna återhämta sig. Detta har varit ett stort problem för mig, samtidigt som kroppen och hjärnan vart helt slut och det ända den vill var att sova så har jag haft enorma sömn problem. Jag försökte med allt känns det som men hittade ingen annan lösning än medicin. Var tvungen att börja sköta min sömn för min återhämtnings skull. Varit tvungen att medicinera både för insomningen samt djupsömnen och tvingas till detta än idag till och från. Så här har jag tyvärr inga bra råd att ge :/ Förutom att blir sömnen lidande för mycket är det medicin som gäller för få er återhämtning.
  • Tillbaka till arbete
Denna punkten har jag inte kommit till en men jag har skaffat mig kunskapen om detta, för detta är den viktigaste punkten av alla för att slippa göra om samma smärt fulla resa. Det är att nu du måste ha lärt dig varför du gick in i väggen och förändra det betendet. Var det för din arbetsplats är så stressig och dem kan inte göra något åt det? Då får du faktiskt ta och byta jobb. Var det för du presterar till max jämt? Då måste du lärt dig att du måste ta det lugnare, du kan nå resultat ändå. Är det problem hemma? Då måste du ta tag i det. Jag tror ni fattar poängen.
 
Hoppas detta gett er lite tips och funderingar för framtiden som kan underlätta er rehab, undrar ni något är det bara kommentera nedanför så svarar jag självklart alla :)
 
 
All kärlek!
 
/T
 
 
En kommentar publicerat i Psykisk ohälsa
Taggar: 2018, Acceptans, Mindulness, Oro, Utbränd, Vila, livet, rehabilitering, utmattningssyndrom
#1 - - Ulrika:

Klokt!
Och så mitt i prick.
Ska ra mig en till funderare på om jag gått tillbaka alltför tidigt till jobbet.
Ja arbetstränar bara men.....

Svar: Ett råd, stressa inte tillbaks, stanna du ett tag på arbetsträningen. Jag tror jag hunnit intala mig själv om att jag börja blir frisk ca 100ggr för sedan åka på bakslag efter bakslag. Man blir otålig över att komma tillbaks till sitt vanliga liv men man måste först vara läkt och redo för det.Mvh Tommie
TommieAmanda